Pietarsaaren vanhan sataman merkityksellisin aika, satamana, ulottui 1600-luvun alusta 1830-luvulle saakka. Tervanvarastointi alueella päättyi 1850-luvun lopulla, ja nykyään satamalahtea hallitsevat huviveneet. Alueella on myös kaksi aivan ainutlaatuista laivaa, jotka liittyvät Suomen merenkulkuhistoriaan – kahdelta eri aikakaudelta.
Pietarsaaren ja sen lähialueen laivanrakennusperinteet ovat 450 vuoden takaa. Jacobstads Wapen, toinen Laivapihan ainutlaatuisista laivoista, on vanhojen, 1700-luvulta peräisin olevien piirustusten mukaan 1980- ja 90-luvulla rakennettu kaljaasi. Laiva on siis alkuperäisen aluksen replika eli kopio. Jacobstads Wapen oli ensimmäinen pietarsaarelainen laiva, joka lähti ulkomaanpurjehdukselle sen jälkeen, kun Pohjanlahden rannikkokaupungit olivat saaneet purjehdusvapauden vuonna 1765. Kun alus laskettiin vesille Pietarsaaressa vuonna 1767, se ei ollut kovin ainutlaatuinen – se oli yksi yli tuhannesta purjealuksesta, jotka vuosisatojen aikana rakennettiin alueella.
Vega on kolmimastoinen kuunari, joka rakennettiin Turussa vuonna 1952. Suomessa rakennettiin toisen maailmansodan jälkeen yhteensä 91 puukuunaria, jotka luovutettiin Neuvostoliitolle osana Suomen suorittamia sotakorvauksia. Näitä kuunareita on maailmassa jäljellä enää kaksi, ja toinen niistä on Laivapihan Vega. Monien vaiheiden ja seikkailujen sekä huomattavan pelastusoperaation jälkeen Vega on löytänyt pysyvän kotisataman Pietarsaaresta. Vega-alukseen voi Laivapihan näyttelyhallissa tutustua kolmessa eri osastossa. Keulaosastossa on nähtävillä itse rakenne. Keskilaivassa näkee laivan surkean kunnon ennen pelastusoperaatiota. Laivan peräosa restauroidaan alkuperäiseen, vuoden 1952 kuntoon.
Linkki Vanhaan satamaan ja Laivapihaan