Kristiinankaupungin historiaan mahtuu taitavia timpureita, rohkeita merimiehiä ja menestyviä laivanvarustajia sekä kauniita koteja ja tyylikkäitä huonekaluja.
Kaupungin laivanrakennustelakka oli huomattavan iso: laivoja voitiin rakentaa samanaikaisesti yhdeksän, rinta rinnan. Satamamakasiinissa pääset tutustumaan telakan ja tervahovin pienoismalleihin etkä voi olla ihailematta 1800-luvulla eläneiden ihmisten aloitekykyä, riskinottokykyä ja työkykyä. Makasiinin ullakolla oleva historiallisen Kristiinankaupungin pienoismalli on ehdottomasti näkemisen arvoinen.
Laivanrakennustekniikka kehittyi 1700- ja 1800-luvuilla, ja taitavat timpurit rakensivat aina vain isompia ja kauniimpia laivoja. Upeat laivat – osa Kristiinankaupungissa, osa muualla rakennettuja – ovat myös inspiroineet ulkomaalaisia kuvataiteilijoita.
Varakkaat, maailmaa nähneet laivanvarustajat, kauppiaat ja merikapteenit rouvineen löivät vahvan leiman kaupunkiin. Suuren maailman vaikutteet näkyivät mm. uusissa, mittatilaustyönä valmistetuissa puvuissa sekä kotien sisustuksessa. Isoja, kauniita huonekaluja on laivattu pitkiäkin matkoja maailmalta ennen kuin ne ovat päätyneet Kristiinankaupunkiin, vauraita porvariskoteja koristamaan. – Kristiinankaupunkia sanotaankin joskus Pikku-Pariisiksi.
Kun purjealusten aika päättyi, rahtia alettiin kuljettaa höyrylaivoilla. Silloin alkoi uusi kultakausi, joka katosi ensimmäisen maailmansodan myllerryksiin mutta jatkaa elämäänsä tekstien ja kuvien muodossa.
Linkki Kristiinankaupungin merimuseoon